Foss Sports Elsykkel Guide
Av Henrik Oftedal // Foss Sport AS
Kort om forfatteren:
Over middels interessert i sykling, langrenn, triatlon og utholdenhetstrening generelt.
Elsykkel er ikke noe nytt, men de siste årene har det vært økende interesse for sykler med elektrisk motorhjelp. På lik linje med interessen for elsykkel, har også utvalget økt voldsomt. Det kan derfor være vanskelig for «mann i gata» å orientere seg i det store antallet produsenter og modeller. Jeg, og mine kollegaer har derfor sammenfattet en «kjøpsguide» til deg som sluttbruker, som er basert på informasjon fra produsenter, trafikkmyndighetene, og minst like viktig, egne erfaringer som ivrig syklist og tester av elsykler. Jeg har her sammenfattet hva som er viktig å tenke på før man skal kjøpe en elsykkel.
Hvor og hva skal sykkelen brukes til?
Start med å spørre deg det enkle spørsmålet “hva skal sykkelen brukes til?”. For å finne en elsykkel som passer deg og dine behov er det viktig å kartlegge nettopp dette på forhånd. Ved å svare på følgende punkter vil det være enklere å snevre inn søket og finne den ideelle sykkelen for deg.
-
Hvor skal den brukes?
-
Hvor lange kommer sykkelturene til å være?
-
Hvilket terreng er det der jeg skal sykle?
-
Hva slags underlag er det?
-
Hvor ofte kommer jeg til bruke sykkelen?
-
Hva slags klær kommer jeg til å bruke når jeg sykler?
Alle spørsmålene koker ned til et behov og et krav om sykkelens “Specs”, eller spesifikasjoner.
Det er kanskje ikke så lett å forutse alle behovene på forhånd, men det er viktig å tenke godt igjennom dette før man kjøper en elsykkel. En elsykkel er tross alt en stor investering for folk flest, og den kan fort bli kostbar om man kjøper feil sykkel.
En sykkel er ikke bare en sykkel! - Det gjelder spesielt elsykkel
Det er en fantastisk deilig følelse å sette seg på en god elsykkel og suse av gårde i en perfekt sittestilling tilpasset det behovet man har. Følelsen av å være som verdens beste syklist, der bakkene går som en lek, og man har smilepuls på toppen av bakken.
Har man først kommet opp, så må man ned, og det er da kjøreegenskapene til sykkelen kommer frem. Ved høye hastigheter og mye vekt vil faktorer, som tidligere virket mindre viktige, med vektfordeling, geometri og sittestilling, fremtre. En elsykkel er tyngre enn en vanlig sykkel, og stiller derfor større krav til bremser, stabilitet og styring. Her er det store forskjeller, og de sykkelmerkene med lang fartstid i bransjen har en stor fordel. Det er mange produsenter som har blitt med på elsykkel-trenden ved å sette på en kraftig motor og et stort batteri på en vanlig sykkel. Dette kan fort virke forlokkende for forbrukeren, men disse mangler ofte de kjøreegenskapene og utstyret til at det er en trygg og god sykkel å kjøre på. I en prioritert liste bør derfor sikkerhet, kjøreegenskaper og sittestilling prioriteres før motorkraft og batterikapasitet.
Tips: Det vil alltid være lurt å ta seg en testtur av flere sykler før man bestemmer seg. Av erfaring er det først når en kunde har testet en sykkel at han eller hun blir overbevist.
Kategorier av elsykler
Som med den tradisjonelle tråsykkelen finnes det mange forskjellige kategorier innenfor elsykkel. Hva som er den riktige sykkeltypen for deg vil igjen gjenspeiles i spørsmålet “hva skal sykkelen brukes til?”. På samme måte som biler ofte er kategorisert i forhjulsdrift, bakhjulsdrift eller firehjulstrekker, finnes det også samme type forskjeller med elsykler. På en elsykkel kan drahjelpen forekomme som forhjulsdrift, bakhjulsdrift, eller krank-drift (pedalhjelp).
Derfor drøfter vi først forskjellene på disse før vi diskuterer sykkeltyper.
Forhjulsdrift
På en forhjulsdrevet elsykkel er motoren plassert i navet på forhjulet. Dette har sine fordeler og ulemper, og denne type motordrift er ofte å finne på rimeligere modeller.
Om behovet begrenser seg til flat og “rett frem” sykling kan en rimelig forhjulsdrevet sykkel være et godt alternativ, men det er viktig at bremsene er koblet til motoren slik at den slutter å dra idet man bremser. Sykler med forhjulsdrift er ikke så godt egnet til sykling på løst underlag og trives helt klart best på asfalt sommerstid. Dette kommer av at forhjulet fort kan miste grepet til underlaget idet motoren hjelper til, noe som kan være spesielt upraktisk i svinger på løst underlag. På fast underlag, slik som asfalt, er dette mindre problematisk.
Bakhjulsdrift
På en bakhjulsdrevet elsykkel er motoren plassert i navet på bakhjulet.
Bakhjulsdrift fungerer på samme måte som forhjulsdrift, men skyver i stede for å dra, så den egner seg bedre på grus og løst underlag. Dette er fordi risikoen for spinn på bakhjulet er mindre, da det er mer vekt her.
Krank-drift / Pedalhjelp
Krankdrevet pedal-hjelp er varianten alle de store produsentene satser på. Dette er fordi den har de beste kjøreegenskapene og kan tilføres mest kraft. I tillegg er sykkelens vektfordeling mer optimal.
De beste variantene her er helt sømløse, uten rykking og med smidige overganger. Disse syklene har gjerne et stort bruksområde og mange av de er også godt egnet til søndagsturer på grusveier ute i marka. De er også mye enklere å skifte dekk og slange om man skulle være uheldig å punktere. En annen snedig funksjon med denne typen er at motorens ytelse styres av frekvensen og krafte i tråkket, noe som gjør det enkelt å kontrollere og forutse motorens hjelp.
Bysykkel / Hybrid
Bysykkelen er den vanligste kategorien innenfor elsykkel, og der utvalget er størst. Her finner du alt fra den klassiske “kurv-sykkelen” med lavt innsteg, til mer avanserte modeller beregnet for pendling og lengre turer. De rimeligste variantene har forhjulsdrift, noen har bakhjulsdrift og de mest avanserte er krankdrevet, der motoren er plassert i kranken, altså ved pedalene på sykkelen.
Terrengsykkel
El-Terrengsykkelen kom for alvor for et par år siden til stor glede for mange, og samtidig ergrelse for andre. Med en elektrisk terrengsykkel kan du utforske store deler av skog og mark, uten å måtte slite deg fullstendig ut. Det er veldig lite som slår følelsen av å trå innover en ukjent skogsvei, vel vitende om at du kommer til å være i stand til å takle de aller fleste bakker og kneiker. Det kommer på mange måter en helt ny selvtillit med litt ekstra drahjelp. Lange, bratte bakker og tekniske partier blir mer som en utfordring, og ikke en påkjenning.
Denne kategorien av elsykkel deles igjen inn i hardtail, der det kun er demper i gaffelen på sykkelen, og fulldempet sykkel, der det er demping både bak og foran. Hvilken av disse som passer best for deg vil belage seg på hvor du har planer om å sykle.
Hardtailen er best egnet til grussykling og fine skogsbilveier, og det er denne som er likest den tradisjonelle terrengsykkelen. Fulldemperen er verktøyet å bruke når stinettet skal utforskes. Det er verdt å nevne at en fulldemper ofte er dyrere enn hardtailen på grunn av den ekstra demperen og hjulopphenget. Det er derfor greit å vite om du kommer til å ha behov for dette.
Felles for begge sykkeltypene er at begge bør ha krank plassert motor. Dette for at bakkene er brattere ute i marka og krever mer kraft, i tillegg til at motorkraft i ett av hjulene lett kan føre til spinn i terrenget.
Landeveissykkel
2020 sesongen er året da elektriske landeveissykler for alvor kommer ut i markedet. Nå kommer det sykler som veier 12 kg og har 120 km kjørelengde med pedal-hjelp. Disse syklene er også begrenset til 25 km/t, så det vil først og fremst være i motbakkene og i kraftig motvind at motoren vil være til hjelp.
Batterikapasitet
Mange er opptatt av rekkevidde når de kjøper elsykkel, og det til dels med rette. Elsyklene veier fort 20 kg +, og det er lite gøy med flatt batteri når du er flere mil hjemmefra. Det finnes noen rekkevidde kalkulatorer der ute som kan gi en pekepinn på distansen man kan oppnå med pedalhjelp.
Kjørelengden påvirkes av en rekke faktorer, som batteristørrelse, motorkraften, hvor mye rytteren bidrar selv, antall høydemeter, vekt på den som sitter oppå sykkelen, underlag, temperatur, luftmotstand osv. De syklene som er satt opp med kraftige motorer har ofte også større batteri, mens mindre motorer, som gir mindre kraft også er gjerrigere på strømforbruk og trenger mindre batteri. Er man stor og tung har man ofte et behov for en sterkere motor enn en lettvekter med mye futt i egne bein. Det nyeste blant de største produsentene er å bygge lettere sykler med mindre batteri og mindre motorer hvor sykkelen kan være ned mot 15kg.
Det vanligste på markedet nå er en batterikapasitet mellom 360Wh(10Ah) og 700Wh(19,4 Ah), der 700Wh batteriene ofte er plassert på svindyre elsykler med sterke motorer.
Som nevnt tidligere er det igjen ditt eget behov som bør være i tankene når du orienterer deg her. Hvis elsykkelen kun skal brukes brukes til og fra butikken og på kortere søndagsturer er det lite behov for et batteri på 700Wh. Hvis du derimot ser for deg lange turer i kupert terreng, eller skal sykle opp og ned slalåmbakken på sommertid til sola går ned, så vil et stort batteri være foretrukket.
Tips: De ivrigste terrengsyklistene har også mulighet til å kjøpe en ekstra batteripakke til å ha i sekken, for å virkelig utforske de dypeste skoger og høyeste fjell.
Motorer
En elsykkel i Norge har 250 nominell watt i en time som maksimal tillatte kraft, og 25 km/t som høyeste lovlige hastighet med pedal-hjelp. Da er det lett å tenke at alle elsykler dermed er like sterke og går like fort i alle typer terreng. Sånn er det definitivt ikke. Det er fullt tillatt at motorene over en kortere periode yter langt høyere kraft, som for eksempel opp en bratt bakke. De sterkeste terrengsyklene kan yte over 500 watt i kortere perioder.
Motorens kraft, eller dreiemoment, blir målt i Newton meter (Nm), og spiller en vesentlig rolle. For å illustrere hvordan dette med motorkraft påvirker deg så kan du forestille deg at du sitter i bilen og møter en bratt motbakke, eller når du skal ta en rask forbikjøring. I disse tilfellene vil bilens motorkraft bli veldig fremtredende. På samme måte vil elsykkelens dreiemoment (nm) bli fremtredende når du skal akselerere, eller møter tøffe motbakker. Enkelt forklart så vil høyere dreiemoment (Nm) kreve mindre kraft av syklisten for komme opp i hastighet, eller for å komme opp en bratt bakke.
Eksempelvis når jeg på 75 kg sykler opp en bakke med 10% med egen kraft på 100 watt, så vil en sykkel med 40nm holde 8 km/t, mens en sykkel med 60nm holder 12 km/t, med samme tilførte kraft. Samtidig bruker sykkelen med høyere Nm tilsvarende mer strøm. Her vil igjen bruksmønster og behov være en viktig faktor. Dersom syklisten er tung og den daglige bruken innebærer mye bakker, så vil en sterkere motor være å foretrekke.
Sikkerhet
Her er det en del hensyn man bør ta. Først og fremst er sykkelens bremser og kjøreegenskaper veldig viktige. Med en elsykkel kommer man fortere opp i hastighet, i tillegg til at selve sykkelen veier mer enn en tradisjonell sykkel. Dette betyr at elsykkelen og dens komponenter bør være dimensjonert for dette, med forsterkede hjulsett, krankhus og bremser. Kjøper man en elsykkel av kjente og etablerte leverandører kan man heldigvis være trygg på at dette er tatt høyde for, da disse vet hva de driver med.
Videre er batteriet viktig å ta hensyn til. Lading av litiumbatterier kan potensielt forårsake brann. Vi anbefaler derfor bare batterier fra de store og kjente produsentene, da disse stiller høye krav til produksjonen, og gjennomfører grundige kontroller før produktene sendes ut.
De som bruker elsykkelen sin til by-sykling og langs med trafikkert vei er det også viktig å ha utstyr så man synes godt. Mange elsykler kommer ferdig utstyrt med reflekser og lys på sykkelen, noe som absolutt er å anbefale. De fleste vil kunne holde høyere hastighet på en elsykkel og bilistene kan lett feilvurdere hastigheten til rytteren om den ikke har høy synlighet.
Vektfordeling
En annen viktig faktor er sykkelens vektfordeling. Dette har stor innvirkning på blant annet sykkelens kjøreegenskaper og bremseeffekt. Hvor batteriet er plassert er viktig å tenke på her, da dette veier ganske mye. Det er absolutt å anbefale at batteriet er plassert så sentralt og lavt som mulig, gjerne i underrøret eller seterøret på sykkelen. Dette vil gjøre at vektfordelingen er relativt lik på forhjul og bakhjul, noe som gir en tryggere og bedre sykkelopplevelse. Det anbefales derfor å styre vekk fra elsykler som har batteriet festet på bagasjebrettet, da dette vil gi en lite optimal vektfordeling, som igjen fører til dårligere kjøreegenskaper.
Pris
Elsykler, som med vanlige tråsykler, kommer i mange ulike prisklasser. De rimeligste modellene ligger mellom 10.000-20.000 kr, og prisen for de råeste modellene kan fort koste like mye som en bil.
Hva man er villig til å investere i en elsykkel vil selvfølgelig være veldig individuelt, og noen har nok mulighet til å kjøpe seg slike leketøy uten å tenke spesielt mye på prisen. For folk flest vil dette derimot være en langvarig investering, og prisen vil være viktig i beslutningsprosessen.
Det vi har forsøkt å få frem i denne guiden er at det råeste nødvendigvis ikke er det beste for nettopp deg. Ved å tenke nøye gjennom hva du skal bruke sykkelen til så kan du finne en passende elsykkel uten å måtte refinansiere huset og sette kona eller mannen som sikkerhet.
På en annen side så er en elsykkel på mange måter en god investering. Hvis du er i vettug avstand til jobben så kan den fint erstatte bilen som transportmiddel, og med dagens drivstoffpriser ble det fort et veldig fornuftig kjøp allikevel. For ikke å tenke på miljøet! I tillegg kommer du fort til å innse at det ble en investering i god helse også, da du finner deg selv på lange søndagsturer på sommerstid.
Tips: Hvis du sitter i kø til og fra jobb i byen hver dag så vil en elsykkel fungere som et “Slipp rushtid-trafikk frikort”. Bedre for helsa, bedre for miljøet og bedre for sjela. Absolutt å anbefale!
Service
Sist, men ikke minst, er det viktig å vurdere hvor enkelt det er å få service på sykkelen. Elsykler har mange av de samme slitedelene som vanlige sykler har, som bremseklosser, kjede, kassett, dekk og slanger. Det kommer derfor til å bli nødvendig å ha sykkelen på service etter en liten stund. Hvis du er en handy person som klarer å bytte slike ting selv, så er du nødt til å få kjøpt riktige deler. Ved å kjøpe en elsykkel med komponenter fra kjente merkevarer heldigvis være en enkel sak.
For folk flest vil denne servicejobben være noe man setter bort til fagfolk. Da kan det være lurt å ha undersøkt litt rundt serviceavtaler fra kjøpestedet på forhånd. Vår anbefaling er å kjøpe elsykkelen fra et utsalgssted som kan ta seg av eventuelle reparasjoner, servicer og reklamasjoner etter kjøp.
Vi fører det vi selv mener er markedets fremste rekke innen elsykler, noe jeg og mine kollegaer kan personlig stå inne for. Vi fokuserer på kvalitet fremfor gode marginer, noe vi håper våre kunder kan dra nytte av.
Hvis du er nysgjerrig på elsykkel, ønsker å vite mer, eller helst vil prøve en modell, så er det bare å komme innom vår butikk, der en av våre ansatte vil veilede deg gjennom kjøpsprosessen. Vi i Foss Sport er veldig opptatt av å finne det riktige produktet til dine behov, og dine ønsker, så vi bistår mer enn gjerne hvis du har spørsmål rundt dette.
Om du befinner deg i andre steder av landet er alle våre modeller tilgjengelige for salg i nettbutikken. Ved kjøp av elsykkel på nett vil våre mekanikere først montere sykkelen, oppdatere programvare der det er mulig, justere og kontrollsjekke alle komponenter. Til slutt tar vi med sykkelen ut for en rask prøvetur. Deretter gjør vi elsykkelen klar for forsendelse ved å demontere styret og skru av pedalene.
Hos Foss Sport fører vi elsykler fra følgende leverandører:
Klikk her for å se alle våre elsykler.