Retur og reklamasjon
Hvordan returnerer/reklamerer jeg på en vare?
Ønsker du å returnere en vare kan du benytte returseddelen som medfulgte pakken. Legg ved en skriftlig beskjed sammen med pakkseddel/ordrebekreftelse, der du forklarer om det er et bytte av størrelse/vare, eller en avbestilling/kreditering.
Vi er klar over at det kan være vanskelig å finne riktig størrelse på varer du bestiller på nett. Vi sender derfor nytt produkt fraktfritt på første bytte, deretter må du selv koste frakt eller retur på 99kr.
Vilkår for retur
Ved avbestilling av varen tilkommer et returgebyr på 99 kr. Ved bytte av størrelse er det fri retur ved første bytte. Varen må være ubrukt og i original stand og emballasje. Undertøy av typen Boxere og Truser kan ikke returneres. Videre er det viktig at varen ikke har vært i kontakt med hund, katt eller andre husdyr, da dette kan medføre alvorlige allergiske reaksjoner hos andre mottakere av varen. Brukt vare, eller varer med spor etter hår fra husdyr vil ikke bli kreditert. Originale lapper må også være på. Varer som kommer i egen eske, slik som sko, må legges tilbake i fraktposen den kom i før den tapes og sendes. Det skal ikke tapes direkte på skoesken, og disse skal ikke sendes uten ekstra beskyttelse. Tapede skoesker som sendes tilbake uten fraktpose / eske vil ikke regnes som original stand.
Hvilke rettigheter har jeg som kunde om jeg ønsker å returnere en vare?
I henhold til angrerettloven av 21.des. Nr.105 2000, har du rett til å heve kjøpet uten å oppgi noen grunn, innen 14 dager etter kjøpet. Dette forutsetter at selger har oppfylt sin opplysningsplikt iht angrerettloven, og varen og angrerettskjema er mottatt (dette blir automatisk generert og sendt ut på e-post). Dersom selgeren ikke oppfyller sin opplysningsplikt, eksempelvis unnlater å overlevere det obligatoriske angrefristskjemaet senest ved levering av varen, utvides fristen til tre måneder.
Du må gi melding til oss dersom angreretten benyttes. Dersom du vil benytte deg av angreretten, må varen være ubrukt og i original stand og emballasje.
Fristen anses overholdt dersom meldingen er sendt innen fristens utløp. Det stilles ingen formkrav til meldingen, men denne bør av bevismessige årsaker være skriftlig. Vi anbefaler bruk av returfunksjonen i kundesenteret.
Dersom vilkårene for angrerett er oppfylt, plikter selgeren å tilbakeføre alle faktiske kostnader som er belastet forbruker. Returkostnader må imidlertid forbruker bære, med mindre selger har misligholdt avtalen eller selger i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, om den bestilte varen ikke var tilgjengelig.
Hvilke rettigheter har jeg som kunde om jeg mener produktet har feil eller mangler (reklamasjon)?
Hvis det oppdages en feil eller mangel, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere en to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen, eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.
En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok risikoen for tingen (normalt ved leveringstidspunktet), skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.
Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss muntlig eller skriftlig. Av bevishensyn anbefaler vi at reklamasjonen meldes inn under retur i kundesenteret på websiden vår.
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, og forbrukeren har reklamert innen de nevnte fristene, kan forbrukeren gjøre gjeldende følgende krav:
- Holde kjøpesummen tilbake.
- Under visse forutsettinger velge mellom retting og omlevering.
- Kreve heving dersom mangelen ikke er uvesentlig.
- Kreve erstatning.
Dersom vår retting eller omlevering vil medfører at forbrukeren i mer enn en uke blir avskåret fra å bruke tingen, har forbrukeren under visse forutsetninger rett til å kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Som hovedregel har selgeren ikke krav på å foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme vare.